website stat پوشش‌ های محافظ در برابر حریق | کناف ضد حریق | پوشش ضد آتش اسپادکناف

پوشش‌های محافظ در برابر حریق

پوشش‌ های محافظ در برابر حریق

از پوشش‌ های محافظ در برابر حریق جهت حفاظت تیرها ، ستونها و سایر اعضای سازه های فولادی و همچنین پوشش داکتها و کانال جهت مقاوم نمودن در برابر آتش مستقیم تا میزان۱۸۰ دقیقه استفاده می شود . جزئیات تکمیلی این ساختارها را در دفترچۀ “ مقاوم سازی ساختمانها در برابر حریق “ شرکت کناف ایران مطالعه فرمایید.

ساختار های دارای کد حریق دارای ضوابط و جزئیات ویژه هستند. برای استفاده از این نوع ساختار ها هماهنگی با دایره پشتیبانی فنی شرکت کناف ایران توصیه می شود.

اصول حفاظت ساختمان در برابر حریق

بسته به نوع کاربری یک ساختمان، ملاحظاتی برای حفاظت آن در برابر حریق در مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری در نظر گرفته می شود. برخی از این ملاحظات به شرح زیر است:

– کاهش خطر ناشی از عوامل اشتعالی زا.

– استفاده از مصالح غیر قابل اشتعالی.

– تعبیه سیستم های اعلام و اطفای حریق،

– ایجاد راه های فرار ایمن برای خروج متصرفان.

– ایجاد دسترسی مناسب برای نیروهای آتش نشان در اطراف و داخلی ساختمان.

– مقاوم سازی عناصر سازه ای (نظیر تیر و ستون های فولادی)، به نحوی که از فروپاشی ساختمان جلوگیری شود.

– بکارگیری ساختارهای مقاوم در برابر حریق در عناصر غیر سازه ای (نظیر دیوارهای جداکننده و سقفهای کاذب)، با هدف جلوگیری از نفوذ و پیشروی حریق از یک فضا به فضای دیگر در داخلی ساختمان (ایجاد زون های حریق) و همچنین سرایت حریق به ساختمان های مجاور

پوشش های ضد آتش

ساختارها و پوشش‌ های محافظ در برابر حریق کناف (کناف ضد حریق)

دیوارهای جداکننده کناف

دیوارهای جداکننده مقاوم در برابر حریق کناف برای تقسیم بندی و محصور نمودن فضاهای داخلی ساختمان ها و ایجاد زون های حریق به کار می روند. استفاده از این ساختار در راهرو ها، راه پله ها و سایر راه های خروجی ساختمان، که باید دارای ایمنی بالا در برابر حریق باشند، بسیار متداول است.

دیوارهای پوششی کناف

دیوارهای پوششی مقاوم در برابر حریق کناف برای حفاظت چاه های تاسیساتی و چاه های آسانسور در برابر حریق کاربرد ویژه دارند. (توضیح این که حفاظت این گونه چاه ها، به لحاظ ارتباط عمودی میان طبقات و امکان نفوذ و سرایت آتش، دارای اهمیت اساسی است). همچنین، این نوع پوشش کاری برای مقاوم سازی دیوارهای بنایی موجود و ایجاد زون های حریق در ساختمان های در حال بهره برداری نیز به کار می رود. در مورد دیوارهای کناف بیشتر بدانید.

 سقف های کاذب کناف

با استفاده از سقف های کاذب مقاوم در برابر حریق کناف، می توان سازه سقف و یا تاسیسات پشت سقف کاذب را در برابر حریق محافظت نمود. همچنین، چنانچه در طبقه فوقانی یا فضای پشت سقف کاذب حریق رخ دهد، با استفاده از این ساختار فضای زیر سقف کاذب ایمن خواهد بود. در مورد کناف سقفی بیشتر بدانید.

 شریان های تاسیساتی کناف

از این ساختارها جهت حفاظت مسیرهای تاسیساتی نظیر داکت های برق، کانال های تهویه و شوت های زباله در برابر حریق استفاده می شود (توضیح این که حفاظت داکت های برق، به عنوان یکی از منشاء های اصلی بروز حریق، دارای اهمیت اساسی است).

 

محافظ تیر و ستون کناف

حفاظت سازه های فولادی در برابر حریق به کمک پوشش این اعضا با صفحات نسوز یا مقاوم در برابر حریق کناف امکان پذیر است. بدین ترتیب که پوشش مذکور مانع از عبور حرارت ناشی از آتش سوزی و افزایش دمای پیرامون تیرها و ستون های فولادی می گردد. مزیت این نوع ساختار حفاظتی؛ سرعت، سهولت و ارزانی آن نسبت به سایر روشی ها (نظیر پوششی های بتنی) است. با استفاده از این روش، نازک کاری اجزای سازه ای نیز تامین گردیده، که خود صرفه اقتصادی و تسریع در عملیات اجرایی رادر بر دارد.

پوشش های محافظ در برابر آتش

پوشش‌های محافظ تیر و ستون با صفحات مقاوم دربرابر حریق

یکی از نقاط ضعف مهم سازه های فولادی، مقاومت کم آن ها ر برابر حریق است. به طوری که زمان کوتاهی پس از وقوع ، ممکن است دچار ناپایداری و فرو پاشی کامل شوند. مطابق با مقرارات و استاندارد ها، سازه های فولادی باید برای مدت زمان معینی در مقابل حریق مقاوم سازی شوند. یکی از کاربرد های صفحات مقاوم در برابر حریق کناف(GKF یا FR ) و صفحات مقاوم در برابر حریق و رطوبت کناف(GKFIیا FM)، حفاظت سازه های فولادی از طریق پوشش تیر های و ستون ها است.

در این ساختار، یک زیر سازی فلزی سبک در پیرامون تیرها و ستون ها اجرا شده که صفحات گچی بر روی این زیر سازی نصب می شوند. بدین ترتیب پوششی از صفحات مقاوم در برابر حریق ، اجزای سازه ای را احاطه نموده و از این طریق سازه در برابر حریق مقاوم سازی می شود. با استفاده از این روش می توان پوشش های با رده مقاومتی تا ۱۲۰ دقیقه برای ستون ها ایجاد نمود. مزیت این نوع ساختار حفاظتی ، سرعت، سهولت و ارزانی آن نسبت به سایر روش ها( نظیر پوشش های بتنی) است.

سیستم های پاششی مقاوم در برابر حریق VERMPLASTER

اجرای پوشش های پاششی مقاوم در برابر آتش از متداول ترین روش های محافظت سازه در زمینه مهندسی حریق به شمار می آید. در این روش عمدتاً ستون ها و تیر های اصلی جهت محافظت سازه ای مورد تقویت قرار می گیرند. سطوح دیوار ها، سقف و کف از دیگر موارد در مقاوم سازی غیر عامل در مقابل حریق می باشند که در موارد خاصی عایق می گردند. سابقه استفاده از پوشش های معدنی جهت محافظت در برابر حریق در جهان به بیش از ۵۰سال و در ایران به بیش از ۲ دهه می رسد. این مواد به صورت پاششی اجرا می گردند و دارای ظاهری مانند کنیتکس می باشند. این پوشش ها به دلیل اطمینان از صحت عملکرد و دقت اجراء یکی از مناسب ترین روش های مقاوم سازی در برابر حریق می باشند.

از جمله مزایای استفاده از روش پاششی با استفاده از ورمی پلاستر عبارتند از: محافظت از اشکال پیچیده در برابر حریق، وزن کم، حفظ و نگهداری خواص خود در تمام چرخه عمر یک ساختمان بدون تجدید، اجرای بسیار سریع و آسان توسط دستگاه در سطوح افقی و عمودی، چسبندگی بسیار خوب به فولاد و بتن، پرت کم، بدون نیاز به استر یا پرایمر، محافظت در برابر حریق از ۳۰ الی ۱۸۰ دقیقه. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا به کاتالوگ محصول مراجعه یا با واحد فروش شرکت کناف تماس حاصل فرمایید.

برای اجرای پوشش های ضد حریق کناف در اصفهان و سایر شهرهای ایران با اسپادکناف تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق برای سایت اسپاد کناف محفوظ میباشد