website stat هرآنچه باید در مورد کناف سقف بدانید | سقف کنافی چیست و مزایا و معایب آن | کنافکاری سقف

هرآنچه باید در مورد سقف کناف بدانید

سقف کناف چیست؟

با توجه به رشد و علاقه شدید افراد برای دیزاین و دکوراسیون زیبا در منازل، موارد مختلفی روی کار آمده‌اند تا بتوانند یک دکور زیبا و شیک را به افراد ارائه دهند. این توجه به دکوراسیون سازی، سبب شده تا سقف‌ها هم وارد میدان شوند و با استفاده از سقف کنافی (کناف چیست؟) طراحی خاص و منحصر به فردی را به خانه‌های شما ارائه دهند.

شاید عده‌ای به این مورد فکر کنند که سقف کمترین اهمیت را در ایجاد زیبایی و دیزاین شیک دارد! اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است و نمی‌تواند توجیه مناسبی برای عدم توجه به سقف منازل باشد. در واقع سقف‌ها جزء ارکان اصلی و مهم دکوراسیون هستند که به جزئیات جلوه می‌بخشند. با توجه به همین مسئله هم سقف‌های کاذب کناف به شدت مورد توجه افراد قرار گرفته‌اند و به یکی از محبوب‌ترین‌ها در زمینه ساخت و ساز تبدیل شده‌اند‌.

سقف کنافی

سقف کنافی

سقف کناف با استفاده از طرح‌های پیش ساخته شده گچ، در اشکال مختلف هندسی و غیر هندسی ساخته می‌شوند‌. از آنجایی که این کناف‌ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند، به سازندگان امکان ایجاد طرح‌های مختلف و زیبایی را می‌دهند تا جلوه‌گر منازل شما باشند.

این سقف‌های کاذب کناف با سرعت‌ بالایی ساخته می‌شوند که سبب می‌شوند تا زمان خیلی کمتری برای ساخت آن‌ها صرف شود. در بحث معماری این مسئله که کارها به شکلی درست و زیبا اجرا شوند، اهمیت بالایی دارد.

در مورد انواع مختلف سقف های کاذب بیشتر بخوانید.

سقف‌ کنافی به سبب طرح‌های مختلفی که در خود جای داده، می‌تواند  جلوه‌گر طراحی داخلی منزل شما باشد. با توجه به همین مسئله و میزان علاقه و توجهی که افراد نسبت به سقف کناف، برای طراحی دکوراسیون داخلی منازل خود نشان می‌دهند، در ادامه می‌خواهیم مطالب و توضیحات بیشتری را در باب سقف کناف، انواع  و ویژگی‌های آن ارائه دهیم.

در صورتی که می‌خواهید از کناف برای طراحی سقف منزل خود استفاده کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی‌های سقف‌ کنافی

سقف کاذب کناف که در بخش‌های مختلف منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد، جزء زیباترین طراحی‌هایی است که تا کنون برای دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به همین مسئله و اهمیت این سقف‌ها و ویژگی‌های خاصی که دارند، روز به روز شاهد محبوبیت بیشتر آن‌ها در میان افراد هستیم.

از جمله این ویژگی‌ها، همانطور که قبلا به آن اشاره شد، انعطاف پذیری کناف است. در واقع انتظاری که در نگاه اول از این سازه‌ها می‌رود، سخت بودن آن‌ها است که مانع شکل پذیری می‌شود! اما کاملا برعکس همین مسئله رخ می دهد. در واقع به این شکل است که این ویژگی‌ سبب ایجاد طرح‌های خاص و فوق‌العاده جذاب در این سقف‌ها شده. حتی با ایجاد نورپردازی‌ در این سقف‌ها، جلوه بیشتری را می‌توان ایجاد کرد. این نورپردازی‌ها به صورت مخفی و یا به شکل تزئینی اجرا می‌شوند.

کناف های سقفی

کناف سقف

ویژگی مهم و قابل تحسین دیگری که سقف کنافی دارد، وزن کم و سبک بودن آن است. از آنجایی که سقف باید سازه‌ای مقاوم باشد، اتصالات سنگین می‌توانند سبب آسیب به آن شوند. از این رو این سقف کنافی ، با وزن پایین و سبکی که دارد، هیچ آسیب و فشاری به سقف منازل وارد نمی‌کند. همین سبک بودن این سازه، خود به یک مزیت بزرگ برای آن تبدیل شده است.

از دیگر ویژگی‌هایی که سقف کناف دارد، مسئله ساخت سریع آن است. به هر حال دور از انتظار است که این سازه پرمساحت و بزرگ، در مدت کمی ساخته شود! علت این سرعت می‌توانند به خاطر شکل پذیری خوب آن باشد که کار را برای سازنده راحت می‌کند.

تمامی این ویژگی‌ها سبب محبوبیت این سازه در میان دیگر طراحی‌های معماری برای دکوراسیون داخلی منزل شده است.

نصب سقف‌ کناف

همانطور که گفته شد، سقف کاذب کنفی، وزن پایین و سبکی دارد تا به سقف بنا فشار و یا آسیبی وارد نکند. با توجه به همین مسئله سبک بودن، به راحتی می‌توان اینگونه برداشت کرد که نصب این سازه هم مانند ساخت آن، ساده و خالی از دردسر است.

نصب کناف سقف اصفهان

نصب کناف سقف

برای نصب سقف کنافی ابتدا طناب رنگی دور تا دور دیوار تا ارتفاع معین سقف کاذب، قرار می‌دهند تا کد ارتفاعی سقف کاذب به شکل مشخص به دست آید‌.

پس از مشخص کردن محدوده سقف کناف، سازه به وسیله عامل اتصال، با استفاده از رول پلاک و یا پیچ 3.5 نصب می‌شود. در این مرحله باید اندازه آویز‌ها با توجه به ارتفاع مدنظر تعیین و سپس با توجه به طرح ساختار سقف کناف، توسط پیچ یا میخ در فواصل مناسب، نصب شود. بعد از این مرحله، باید پروفیل‌های باربر سقف کاذب، به آویز‌ها متصل شوند‌.

با تقسیم پروفیل‌های پانل خور سقف کاذب برروی باربرها، زیرسازی تکمیل می‌شود. بعد از این مراحل، پانل‌ها نصب می‌شوند و بتونه کاری آغاز می‌شود‌. پس از طی کردن تمامی مراحل بتونه کاری، سقف کاذب کنافی آماده نورپردازی و جلوه‌گری است. اجرای سقف کناف اصفهان با توجه به سادگی که در مراحل نصب و اجرا دارد، انتخاب مناسب و به صرفه‌ای برای کسانی است که می‌خواهند دکوراسیون داخلی منزل خود را به زیباترین شکل بیارایند.

برای نصب کناف سقف فقط کافیست روی دکمه مقابل کلیک کنید و با اسپادکناف تماس بگیرید!

مزایا و معایب سقف کنافی

اجرای سقف کناف به عنوان یک طراحی زیبا و مورد پسند، مانند هر چیز دیگری، دارای مزایا و معایبی است که در موارد مختلف آن قابل مشاهده است.

مزایای سقف کنافی

مهم‌ترین مزیتی که کناف در وهله اول خود را نشان می‌دهد، زیبایی و طراحی خاص آن است. این زیبایی، جلوه‌ای از هنر و معماری را در داخل خانه به ارمغان می‌آورد.
مورد دیگر سهولت اجرا و نصب آن است. این سازه در عین جذابیتی که دارد، ساخت زیبا و ساده‌ای را دارا است که مانع زحمت و صرف وقت زیاد می‌شود.
مزیت دیگری که برای سقف کنافی تعریف می‌شود، وزن کم آن است که فشار و آسیبی به سقف بنا وارد نمی‌کند. به هر حال این مسئله خود برای امنیت سازه و ساختمان اهمیت بالایی دارد تا باعث ایجاد خطر نشود.
مزایای سقف کنافی تنها در همین چند مورد خلاصه نمی‌شود.  و شامل مواردی چون، عایق حرارتی  و مقاومت در برابر آتش (در مورد پوشش های ضد حریق بیشتر بخوانید) و رطوبت است. این سقف کناف حتی به نسبت سقف‌های قدیمی، ضخامت بالاتری دارند.

به علاوه لازم به ذکر است که در ساخت سقف کاذب کنافی ، امکان بازیافت حجم بالایی از مصالح مورد استفاده وجود دارد. تمامی آنچه در رابطه با مزیت‌های سقف کناف گفته شد، تنها بخشی از مهم‌ترین مزایای این سازه زیبا است.

نصب کناف سقف در اصفهان

زیبایی از مزیت های کناف سقفی است

معایب سقف کنافی

سقف کناف در حالت کلی و اصولی هیچ مشکل و عیبی با خود به همراه ندارد. اما این مسئله وجود دارد که در صورتی که ساخت آن درست و اصولی نباشد، می‌تواند عیب آفرینی کند. به همین دلیل هم باید به شدت نسبت به ساخت درست و اصولی آن توجه شود.
از جمله معایبی که این سازه در صورت اجرای نادرست با خود به همراه دارد، می‌توان به عدم استقامت و پایداری آن در برابر رطوبت و یا ضربه اشاره کرد. در چنین شرایطی، اگر این سازه در تماس با آب قرار بگیرد و یا ضربه‌ای به آن وارد شود، استحکام خود را به راحتی از دست می‌دهد و خراب می‌شود‌. البته در صورت آسیب دیدگی و یا شکستگی کناف در اثر ضربه، امکان ترمیم آن وجود دارد و این خود از مزایای سقف کناف به شمار می‌رود.

طرح سقف کناف

سقف کناف در انواع ساده و طرح دار ساخته می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاصی را دارا است. همانطور که گفته شد، مهم‌ترین شناسه سقف کاذب کنافی، زیبایی و تزئیناتی است که برای دکوراسیون داخلی به چشم می‌آورد.

در واقع سقف کناف به سبب شکل پذیری که دارد، می‌تواند در طرح‌های مختلفی ساخته شود. می‌توان گفت به سبب محبوبیتی که این سازه‌ها در بین افراد پیدا کردند، روز به روز شاهد رشد این طرح‌ها و روی کار آمدن شکل‌های جذاب برای طراحی سقف کناف هستیم.

باید در نظر داشته باشید که طرح سقف کناف باید متناسب با سبک دکوراسیون داخلی منازل انتخاب شود تا تضادی بین جزئیان به وجود نیاید. به عنوان نمونه، در خانه‌هایی که دارای مبلمان مدرن هستند، طرح سقف کنافی باید ساده و متکی به اشکال هندسی انتخاب شود و از حالت‌ سلطنتی فاصله بگیرد. ایجاد هارمونی خود بزرگ‌ترین تاثیر را در یک طراحی دکوراسیون زیبا می‌گذارد.

مدل سقف پذیرایی دایره ای

مدل سقف پذیرایی گرد

بیشترین طرحی که در ساخت سقف کاذب کنافی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشکال مختلف هندسی است که گاها با پیچیدگی‌هایی به اشکال غیر هندسی تبدیل می‌شوند. البته برای این سازه، باید به محل نصب آن هم دقت شود.

این مسئله که باید بین ماهیت محیط و اجزای آن ارتباط برقرار کرد، اهمیت بالایی برای ساخت یک سقف کناف در جهت دکوراسیون سازی دارد‌‌. قطعا هماهنگی می‌تواند کمک بزرگی به ایجاد چشم نوازی طرح‌ها کند. وقتی مسئله مهمی مانند کاربرد سقف کنفی را در نظر نگیرید، نمی‌توانید طرح مناسب را اجرا کنید. این طرح‌ها باید بر اساس کاربرد فضا انتخاب شوند.

برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، به مثالی که در ادامه آمده، توجه کنید:
در صورتی که هدف از اجرای سقف کناف در اتاق باشد، بهترین کار انتخاب طرح‌های ساده و دارای اشکال هندسی با پیچیدگی‌های بسیار کم است. زیرا اتاق از جنبه تزئینی بالایی برخوردار نیست و باید مکانی برای تداعی آرامش باشد.

مدل کناف سقف پذیرایی ساده و شیک

پذیرایی به عنوان مرکز توجه در هر خانه، باید طراحی نسبتا پیچیده‌تری در سقف خود داشته باشد تا بتواند آنگونه که باید ابهت خانه را به رخ بکشد. در انتخاب طرح سقف کناف پذیرایی هم باید به مبلمان و سبک مورد پسند افراد توجه کرد. از آنجایی که افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند، طرح‌های مختلفی را پسند می‌کنند.
کناف سقف پذیرایی مستطیلی، به سبب سادگی که محیط مدنظر دارد، می‌تواند طرح‌های شلوغ و پیچیده‌ای را در خود جای دهد تا به زیبایی خود را جلوه دهد‌. توجه به ساختار خانه هم در مورد انتخاب طرح سقف کنافی بی‌تاثیر نیست. به همین دلیل طراحان با در نظر گرفتن تمامی جزئیات، بستر مناسب را برای ساخت مناسب فراهم می‌آورند.

کناف سقف آشپزخانه

آشپزخانه به عنوان یکی از بخش‌های مهمی که برای هر خانه‌ای تعریف می‌شود، باید طرح سقف کناف متناسب با سبک کابینت‌ها داشته باشد. کابینت‌های آشپزخانه‌ها هم مانند مبلمان پذیرایی، می‌توانند در انواع کلاسیک و مدرن طراحی و ساخته شوند.

با توجه به همین مسئله به وضوح می‌توان دریافت کرد که چرا باید در طراحی کناف سقف آشپزخانه، دقت و توجه به خرج داد. البته توصیه‌ای که معمولا برای این کناف سقف آشپزخانه به افراد داده می‌شود، اجرای طرح‌های ساده است تا در میان شلوغی دور تا دور آشپزخانه، چندان آزاردهنده و تکراری نباشد.

کناف سقف آشپزخانه

کناف سقف آشپزخانه

کناف اتاق خواب

انتخاب طرح کناف اتاق خواب هم از سایر بخش‌های خانه مستثنی نیست. یعنی باید به چیدمان توجه کرد. البته شایان ذکر است که اتاق خواب، از گذشته تا کنون محل آرامش و برای استراحت بوده است. به همین سبب همواره تلاش بر این است که از تعادل و در عین‌ حال سادگی برای طراحی دیوار یا سقف استفاده شود. سادگی خود مولفه اصلی آرامش است که نیاز به توجه و دقت خاص در طراحی دارد‌.

اجرای کناف سقف برای اتاق خواب، ایده جالبی است که سبب تغییر فضا و ایجاد زیبایی در آن می‌شود.

اگر همچنان در مورد کناف سقفی سوال و یا احتیاج به مشاوره دارید کافیست روی دکمه مقابل کلیک کنید!

© تمامی حقوق برای سایت اسپاد کناف محفوظ میباشد