website stat دیوار کناف چیست؟ | آشنایی با درای وال یا دیوار خشک | راهنمای کامل دیوارهای کاذب |
دیوار کناف

دیوار کناف چیست؟ آشنایی با کناف دیوار و درایوال

درای وال (Dry wall) در واقع به معنی دیوار خشک است که در مقابل دیوارهای بنایی که در آن از مصالحی مثل آجر، سیمان،سفال و… به همراه ملات استفاده می شود، قرار می گیرد. در درای وال ها از صفحات و پوشش های ورقه ای یا تخته ای خاصی استفاده می شود و از ادواتی مانند پیچ و میخ برای اتصال آنها استفاده می شود. یکی از محبوب ترین انواع صفحاتی که در درای وال ها استفاده می شود کناف است. در ایران نیز به این دلیل که شرکت کناف ایران اولین بار به تولید درای وال در ایران پرداخت، معمولا درای وال را معادل با دیوار کناف می گیرند. در این مقاله ما بررسی درای وال های کناف می پردازیم.

از آنجایی که دیوار از المان های مهم ساختمان سازی محسوب می شود، به کارگیری مناسب سازه دارای اهمیت بسیاری زیادی می باشد. دیوار کناف در حقیقت همان دیوار کاذب است که به دلیل ظاهر زیبا و جنبه کاربردی، در هر مکانی قابل اجرا می باشد. برخی بر این باور هستند که دیوار کناف تنها پوششی برای دیوار است. اما این دیوار کاذب، از جنس تخته سیمانی الیافی یا صفحات گچی روکش دار بوده و معمولا توسط میخ یا پیچ بر روی کناف نصب می شود. در این نوشتار در نظر داریم به بررسی طرح کناف و نحوه اجرای کناف دیوار بپردازیم. با ما همراه باشید.

در مورد سقف کناف بیشتر بخوانید.

دیوار کناف چیست و از چه چیزی ساخته شده است؟

امروزه از دیوار کناف یا درای وال (Dry Wall) برای جدا نمودن دیوارها در مکان های گوناگون استفاده می شود. اجرای دیوار کنافی بیشتر برای فضای داخلی خانه ها، دیوارهایی که باربر نبوده و دیگر قسمت های ساختمان به کار برده می شود. به طور معمول دو نوع کناف دیوار تحت عنوان یو.یو.دبلیو و سی.سی.دبلیو وجود داشته که بیشترین کاربرد آن ها داخل چهارچوب های درب می باشد. این دیوارها به وسیله پیچ های مخصوص با صفحاتی از جنس گچ یا چوب بر روی در نصب می شوند.

در اغلب موارد ممکن است بعد از انجام کناف کاری دیوار، درزها و شکاف هایی بین صفحات و قاب ها ایجاد شود. بنابراین بهتر است برای پوشاندن این درزها، از نوار چسب یا بتونه استفاده شود. لازم به ذکر است که این کار باید در نهایت دقت و ظرافت انجام شود. پس از انجام این کار، دیگر اثری از شکاف ها باقی نمانده و به کمک سرامیک، عایق های گرمایشی، عایق های صوتی و کاشی به راحتی پوشانده می شود.

آماده سازی دیوار کناف

آماده سازی دیوار کناف

از آنجایی که دیوار کناف، از دیوارهای بتنی و آجری، بسیار نازک تر می باشد، می توان به آسانی تغییراتی در آن ایجاد نمود. به طور مثال می توان با ایجاد نمودن حفره ای داخل این دیوارها، تأسیسات برقی و یا لوله کشی را از آن ها عبور داد. هم چنین در خصوص مواد تشکیل دهنده کناف می توان گفت که دیوار کنافی از صفحه های فیبری نازک و ملاتی از گچ ساخته شده که موجب فرم پذیری و انعطاف گچ می شود. یادآوری این نکته ضروری است که هنگام اجرا باید اقدام به زیر کاری کرد. به این صورت که پس از اتصال صفحات گالوانیزه به سقف، ورقه ها به کمک پیچ، فرم داده می شوند و شکل مورد نظر را خواهند گرفت.

اجرای دیوار کاذب کناف

نصب کردن دیوار کناف کار سختی نبوده و تجهیزات خاصی نیاز ندارد. در حقیقت دو گروه شامل نوع پوشش و جدا کننده وجود دارد. برای انتخاب کناف دیواری، از نظر ویژگی های ساختاری و طراحی معماری هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. این دیوارها به انواع مختلفی هم چون؛ جدا کننده با مقاومت مکانیکی زیاد، جدا کننده ساده و جدا کننده با عملکرد تأسیساتی و جدا کننده با عملکرد صوتی بالا تقسیم می شود. هم چنین نوع پوشش کناف دیوار به دو نوع بدون سازه و دارای سازه تقسیم می شود.

نصب دیوار پوششی کناف

اجرای پارتیشن کناف آسان می باشد. این دیوارها از جمله دیوارهای پیش ساخته به شمار می رود. دیوار کنافی پس از ساخت، به محل مورد نظر منتقل شده و توسط پروفیل های گیره ای بر روی زیر ساز متصل می شود. برای شروع این کار، باید رانرهای فولادی که ضخامتی در حدود 7 یا 10 سانتی متر دارند، توسط رول پلاک، پرچ و پیچ محکم شوند. سپس استندهای فولادی سبک میان رانرها پیچ می شوند. در انتهای کار یک طرف دیوار توسط پنل گچی ضخیم، به استندها پیچ می شوند.

لازم به ذکر است برای عایق گرما و صوت نمودن دیوار کناف می توان میان دیوار از عایق های حرارتی و صوتی استفاده نمود. سپس برای تکمیل نمودن دیوار از پنل استفاده شده تا اجرای دیوار به درستی انجام شود. هم چنین می توان برای پیچ نمودن صفحات به پروفیل گالوانیزه و نیز یکدست شدن قسمت اتصال صفحات کناف به یکدیگر، از ملات کناف استفاده کرد. در نهایت پس از خشک شدن بتونه می توان نسبت به کاشی کاری، طراحی، کاغذ دیواری و رنگ کردن آن اقدام نمود. پس از طی نمودن این مراحل، می توان اقدام به نصب نوار نورانی، نور مخفی، هالوژن و … نمود.

نصب دیوار کناف

نصب دیوار کناف

ایده های نورپردازی دکوراسیون

کاربردهای درای وال چیست؟

معمولا هنگام تقسیم نمودن فضای یک اتاق به دو بخش مجزا از درای وال کناف استفاده می شود. چرا که در مقایسه با دیوارهای آجری وزن کمتری داشته و برای نصب آن ها به خرید دیوارهای پیش ساخته گچی نیاز است. به طور کلی دیوارهای کاذب به صورت هم اندازه برش داده شده و اطراف آن ها به وسیله قاب های فلزی پوشانده می شوند. همین امر موجب جلوگیری از نفوذ آب به سایر بخش های ساختمان و صرفه جویی در هزینه های تعمیر خواهد شد.

از دیگر کاربردهای سقف کاذب می توان به دیوارهای تزئین شده نیز اشاره نمود. به این صورت که می توان دیوارها و سقف آشپزخانه را زیبا ساخت و با استفاده از آن ها جداره های آسانسور را پوشاند. در خصوص آسانسور می توان گفت که این امر مقاومت آسانسور را بالا برده و جلوی هرگونه حادثه و حریق را خواهد گرفت.

هم چنین از میان انواع دیوار کاذب، می توان به کناف اشاره نمود که امروزه بخش زیادی از دکور خانه های مدرن را به خود اختصاص داده است. در حقیقت کناف از صفحات گچی روکش دار تشکیل شده که بیشترین کاربرد آن برای تزئینات سقف می باشد. این نوع از کناف اصفهان، جلوه خاصی به دکوراسیون خانه های مدرن می بخشد و مزایایی هم چون مقاومت بالا در برابر زلزله، راحتی در حمل و نقل، وزن پایین، سرعت اجرای بالای کناف کاری، عایق صوتی و حرارتی برای منازل، سازگاری با طبیعت و محیط زیست، اجرای خلاقانه و ساده توسط کناف کار اصفهان، شکل پذیری مناسب کناف و … را دارا می باشد.

انواع دیوار کاذب

درای وال کناف با توجه به کاربردی که دارد به انواع مختلفی از قبیل: جدا کننده با مقاومت بالای مکانیکی، جدا کننده ساده و جدا کننده تأسیساتی و جداکننده با عملکرد صوتی تقسیم می شود. در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

دیوار پوششی کناف

ساختار این نوع از دیوار شامل یک لایه پانل و یک ردیف سازه در هر سمت می باشد. این دیوار از نظر وزنی بسیار سبک بوده و مراحل اجرای پیچیده ای ندارد. معمولا از این نوع دیوار کنافی برای تقسیم بندی داخلی واحدهای اداری، مسکونی و یا هر کاربری دیگری که نیازمند حداقل هزینه و مصالح باشد، استفاده می شود.

جدا کننده با مقاومت بالای مکانیکی

با وجود این که این دیوار هم چون دیوار جدا کننده ساده از یک ردیف سازه و یک لایه پانل در هر سمت تشکیل شده و بسیار سبک می باشد، اما به دلیل ساختاری که دارد، در مقابل فشارهای بالای مکانیکی بسیار مقاوم می باشد. ویژگی بارز این نوع از دیوار، قابلیت فنی بالا می باشد.

کاربرد دیوار جدا کننده با مقاومت مکانیکی بالا، بیشتر در محل هایی است که ارتفاع دیوار بلند بوده و یا محل هایی که تحت بارگذاری کاشی، کابینت و سنگ و تحت ضربه می باشد. این مدل بیشتر در دیوارهای آشپزخانه، لابی، راهرو، مدارس و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این ساختار در کنار مقاومت بالای مکانیکی، دارای عملکرد مناسب در برابر حریق و عایق بالای صوتی نیز می باشد.

دیوار جداکننده

دیوار جداکننده

جدا کننده تأسیساتی

ساختار دیوار جدا کننده تأسیساتی شامل دو ردیف سازه و دو لایه پانل در هر سمت می باشد. اجرای این دو سازه با فاصله از یکدیگر صورت می گیرد و توسط برش هایی از پانل به یکدیگر اتصال می یابند. عبور تأسیسات مکانیکی بدون این که با زیرسازی فلزی تداخل پیدا کند، با اجرای دو ردیف سازه امکان پذیر است. این دیوار در مکان هایی هم چون سرویس بهداشتی که تراکم تأسیسات بیشتری داشته، کاربرد دارد.

جدا کننده با عملکرد عایق صوتی بالا

ساختار دیوار جدا کننده با عملکرد بالای صوتی متشکل از دو لایه پانل در هر طرف و دو ردیف سازه می باشد. نوار فوم، این دو ردیف سازه را از یکدیگر جدا می کند. همین امر از عبور صدا از یک طرف به طرف دیگر جلوگیری می کند. بیشترین کاربرد این دیوار در مواردی است که عایق صوتی قابل ملاحظه ای مدنظر باشد. دیوار جدا کننده با عملکرد صوتی بالا برای اتاق های هتل، تمامی بخش های مراقبت ویژه بیمارستان و بین واحدهای مسکونی بسیار مناسب می باشد.

مزایا و معایب کناف دیوار

امروزه انتخاب مصالح برای امر ساختمان سازی به مواردی از قبیل؛ بودجه، نیازهای پروژه، موقعیت و محل اجرای پروژه بستگی دارد. بنابراین کاملا طبیعی است که استفاده از هر مصالحی در کنار مزایا، معایبی نیز به همراه داشته باشد. دانستن این موارد تأثیر به سزایی در تصمیم گیری شما خواهد داشت. در ادامه به بررسی مزایا و معایب دیوار کاذب کناف خواهیم پرداخت تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

مزایا

  • از مهم ترین مزایای دیوار کناف می توان به کاهش بار مرده ساختمان اشاره نمود. این دیوارها معمولا وزن کمی دارند و جابجایی آن ها بسیار راحت می باشد. هم چنین باید خاطر نشان ساخت که به دلیل حجم پایین مصالح کناف، هزینه حمل و نقل آن ها به میزان زیادی کاهش می یابد.
  • در سریع ترین زمان ممکن و به آسانی نصب می شود.
  • بیشترین کاربرد دیوار کناف در مناطقی می باشد که شدت زلزله در آن ها بالا است. چرا که این دیوارها هنگام زلزله و در مقابل فشار، بسیار مقاوم می باشند.
  • بسیار منعطف بوده و قابلیت داشتن فرم های متنوع را دارد.
  • به کمک دیوار کناف می توان به راحتی به تأسیسات الکتریکی و مکانیکی دسترسی یافت. در حقیقت هنگام ترکیدن لوله ها قسمت آسیب دیده به راحتی قابل تشخیص و تعمیر می باشد.
  • درای وال کناف فورا پس از نصب رنگ آمیزی می شود، پس نیازی به خاک و ملات گچ ندارد. همین امر موجب صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت اجرای پروژه خواهد شد.
  • معمولا در فصل زمستان زمان زیادی صرف خشک شدن دیوارهای گچی می شود. دیوار کاذب زمان اجرا را کوتاه نموده و بهترین گزینه برای ساخت و ساز در فصل زمستان و مناطق سردسیر می باشد.
اجرای دیوار کناف

اجرای دیوار کناف

معایب

  • مهم ترین و قابل توجه ترین ایراد دیوار کناف، آسیب پذیری در مقابل ضربه می باشد. اما در صورت آسیب پذیری، به راحتی قابل تعمیر خواهد بود.
  • نصب دیوار کناف نیازمند به کارگیری نیروهای متخصص می باشد.
  • درای وال کناف در مقایسه با مصالح سنتی هزینه بالایی داشته و همین امر موجب شده تا کارفرمایان از این دیوار در پروژه های خود کمتر استفاده نمایند.
  • از دیگر معایب مهم  می توان به عدم استفاده از ملات های سیمانی و گچی اشاره نمود. به این خاطر که بر روی این دیوارها باید نمای خشک اجرا شود و اجرای نمای سنگ و یا سیمان شسته امکان پذیر نیست.
  • در صورتی که برای پر نمودن فضای داخلی بین استادها از پلی استایرن و یا پشم سنگ استفاده نشود، صدای طبل مانند و توخالی خواهند داشت. همین امر به نارضایتی مشتریان منجر شده و عایق صوتی بودن دیوار کناف را کاهش می دهد. استفاده از پشم سنگ و یا پلی استایرن هزینه بالایی دارد که برای کارفرمایان چندان مقرون به صرفه نیست.

خوشحال میشیم با ما تماس بگیرید تا قیمت ما را با رقبا مقایسه کنید              09191948200

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق برای سایت اسپاد کناف محفوظ میباشد